Opterećenje:
|
1. komponenta
Vrsta nastave | Ukupno |
Predavanja |
30 |
Seminar |
15 |
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
|
Opis predmeta:
|
CILJ KOLEGIJA
Nastavnim sadržajem objašnjavaju se osnovni pojmovi u ekotoksikologiji, vrste toksičkih tvari, osnove kvantitativnih aspekata toksičnosti i propisi u ekotoksikologiji. Obraditi će se prisutnost onečišćujućih tvari u okolišu s naglaskom na toksičnost različitih kemijskih spojeva, načine procjene rizika i mogućnosti sprječavanja i zbrinjavanja štetnih posljedica nesreća s kemikalijama.
IZVEDBENI PROGRAM KOLEGIJA
Uvod u ekotoksikologiju. Ekološka hijerarhija. Kruženje elemenata u ekosustavu.
Utjecaj anorganskih i organskih tvari na okoliš.
Prisutnost štetnih tvari u zraku i utjecaj na okoliš i čovjeka.
Prisutnost štetnih tvari u vodi i utjecaj na okoliš i čovjeka. Water borne diseases.
Prisutnost štetnih tvari u tlu i utjecaj na okoliš i čovjeka. Sindromi tla. Ponavljanje za I. parcijalni ispit.
1. parcijalni ispit
Vrste štetnih učinaka. Akutna i kronična toksičnost. Toksičnost kao posljedica međudjelovanja kemijskih spojeva.
Bioakumulacija, biokoncentracija i biomagnifkacija. Biološka pretvorba, izlučivanje i nakupljanje toksičnih tvari u organizmu. Biološka raspoloživost.
Putevi apsorpcije štetnih tvari u organizmu. Apsorpcija i distribucija štetnih tvari preko dišnih puteva, kože i probavnim sustavom. Čimbenici apsorpcije štetnih tvari.
Učinci štetnih tvari na populaciju, zajednicu i ekosustav.
Motrenje promjena u okolišu-monitoring. Biomarkeri.
Katastrofe i nesreće u svijetu.
Ugroženost RH od katastrofa i nesreća. Zakonska regulativa. Ponavljanje za II. parcijalni ispit.
II. parcijalni ispit
SEMINARI: Analiza slučaja iz područja ekotoksikologije. Studenti će biti podijeljeni u timove, dobit će odgovarajuću temu koju trebaju razraditi i prezentirati pred ostalim studentima.
RAZVIJANJE OPĆIH I SPECIFIČNIH KOMPETENCIJA STUDENATA
Omogućavanje studentima da razumiju sve aspekte negativnog antropogenog djelovanja, s naglaskom na kemijsko onečišćenje prirode i okoliša. Osposobljavanje studenata za samostalno i objektivno procjenjivanje štetnosti kemijskih tvari na živi svijet na temelju dostupnih informacija. Također, studenti bi po završetku kolegija imali osnovna znanja kako i uz pomoć kojih istraživačkih metoda pribaviti saznanja o mogućnostima sprečavanja, djelovanja i zbrinjavanja štetnih posljedica nesreća s kemikalijama.
OBAVEZE STUDENATA U NASTAVI I NAČINI NJIHOVA IZVRŠAVANJA
Prisustvo na predavanjima (minimalno 70%) i seminarima (100%). Izrada seminara na zadanu temu iz kolegija, priprema prezentacije i prezentiranje pred studentima.
NAČIN IZVOĐENJA NASTAVE
Predavanje uz korištenje Power Point prezentacije. Svi potrebni materijali su stavljeni na Merlin.
NAČIN PROVJERE ZNANJA I POLAGANJA ISPITA:
Dvije pismene provjere znanja tijekom semestra (donose oslobađanje od usmenog ispita).
NAČIN PRAĆENJA KVALITETE I USPJEŠNOSTI KOLEGIJA:
Studentska anketa
METODIČKI PREDUVJETI
nema
ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA:
1. Primijeniti znanstveni pristup u realnim kemijsko-inženjerskim problemima
2. Kritički se koristiti literaturom u tiskanom i internetskom obliku za prikupljanje potrebnih informacija za rješavanje kemijsko-inženjerskih problema
3. Pokazati komunikacijske vještine za prikaz rezultata u pismenom i usmenom obliku, uključujući i engleski jezik, te sposobnost timskog rada, uključujući i stručnjaka iz drugih disciplina
4. Pokazati sposobnost samostalnog učenja te prepoznavanje potrebe za cjeloživotnim obrazovanjem
|
Ishodi učenja:
|
- Povezati prisutnost štetnih tvari u okolišu s kruženjem elemenata u ekosustavu.
- Povezati biomonitoring i biomarkere.
- Procijeniti rizik od štetnih tvari.
- Kreirati i prezentirati temu iz seminarskog rada.
- Izdvojiti štetne učinke anorganskih i organskih tvari na okoliš i čovjeka.
- Predvidjeti učinke štetnih tvari na organizme prisutne u vodi i tlu.
- Razlikovati terminologiju biotransformacija, detoksifikacija, eliminacija i akumulacija štetnih tvari.
- Razlikovati terminologiju bioakumulacija, biokoncentracija i biomagnifikacija.
- Usporediti EC50 vrijednosti različitih kemijskih spojeva i komentirati njihovu toksičnost i osjetljivost testnih organizama.
- Razlikovati aditivni, sinergistički i antagonistični učinak.
- Povezati međudjelovanja kemijskih spojeva s toksičnošću.
- Komentirati bioraspoloživost štetnih tvari s obzirom na način unosa u organizam.
|
Literatura:
|
- Priniciples of Ecotoxicology, Third Edition, , C.H. Walker, S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Taylor&Francis, 2006.
- PP predavanja na Merlinu, , Dajana Kučić Grgić, , .
- Fundamentals of Ecotoxicology - The Science of Pollution, Fourth Edition, , M. C. Newman, Taylor&Francis, 2015.
- Encyclopedia of Aquatic Ecotoxicology, , J.-F. Férard, C. Blaise, Springer Science+Business Media, 2013.
|
Preduvjeti za:
|
Upis predmeta
:
Položen
:
Analitička kemija
Položen
:
Engleski jezik 1
Položen
:
Engleski jezik 2
Položen
:
Fizika I
Položen
:
Fizika II
Položen
:
Matematika I
Položen
:
Matematika II
Položen
:
Opća i anorganska kemija
Položen
:
Osnove elektrotehnike
Položen
:
Osnove strojarstva
Položen
:
Primjena i programiranje računala
Položen
:
Tjelesna i zdravstvena kultura 1
Položen
:
Tjelesna i zdravstvena kultura 2
|